Co to jest One page - Single page ?
One Page / Single Page

Na naszej stronie spotkałeś się już z określeniem "strona One Page" i chcesz wiedzieć więcej na ten temat zatem, w tym artykule, postaramy się wyjaśnić i odpowiedzieć na pytanie, co to jest strona internetowa one page, czasami określana też jako strona single page

W naszym artykule, kolejno zajmiemy się tematami:

  • Co to jest strona one page, single page ?,
  • Zalety i wady stron internetowych one page,
  • Czy warto wdrażać stronę one page ?,
  • Ile kosztuje strona one page, u nas ?

Co to jest strona one page, single page?

Pewnie miałeś okazję przeczytać informacje z podstrony - strony internetowe , gdzie pokazaliśmy, iż strony internetowe mogą mieć różną budowę i rozmiar. My również rozgraniczamy strony internetowe wg rozmiaru i możesz znaleźć u nas proste strony wizytówki, średniej wielkości strony firmowe, oraz strony premium, na które składają się sklepy e-commerce bądź portale informacyjne. Tak u nas, jak i w branży tworzenia stron internetowych, wśród różnych stron, często znajdziesz tzw. strony "one page", "single page". Co tak naprawdę oznacza określenie, "strona internetowa one page" lub, że strona "jest one page" ?

One page, bądź bardziej czytelnie single page (ang. pojedyncza strona), jak sama nazwa sugeruje – to strona internetowa, na którą składa się pojedyncza strona, bez podstron, a w praktyce, tylko strona główna. Do prezentacji treści na takiej stronie, wykorzystuje się jedną, długą stronę startową. Bardzo często nazywa się tego typu witryny, stronami wizytówkami ( my też stosujemy takie nazewnictwo, w naszej ofercie tworzenia stron internetowych. Ważna różnica naszej oferty, w stosunku do typowej strony one page, jet taka, że nasza wizytówka może mieć do 10 zakładek.

Typowa strony internetowa one page składa się, z klasycznych części, jak każda inna strona, czyli header/ body/ footer, które zawierają, kilka sekcji:

  • nagłówek - logo z menu nawigacyjnym
  • intro - wprowadzenie tekstowe, hero image, baner, slidera lub wideo
  • sekcje informacyjne (np. o firmie, zespół, oferta, galeria, referencje)
  • sekcję kontaktową (np. dane kontaktowe, mapa dojazdu i formularzem kontaktowym)
  • stopkę (np. klauzule, informacje prawne itp.)

Nagłówek strony one page

Czym różni się nagłówek zwykłej strony internetowej od strony typu "one page", otóż różnica jest niewielka, bowiem większość elementów jest taka sama, z wyjątkiem linków, w menu nawigacyjnym. W tradycyjnej stronie, po kliknięciu w pozycję menu, przenoszeni jesteśmy do podstrony, która odpowiada tej pozycji. Jako że strona one page to tylko jedna strona, więc po kliknięciu pozycji menu przenoszeni jesteśmy w obszarze tej samej strony, do sekcji, która umieszczona została na tej samej stronie, prawdopodobnie gdzie na dole. Jeśli mamy sekcję np. opisującą członków zepołu pracujących w firmie, to po kliknięciu w pozycję menu, dajmy na to "Team", strona przewinie się w dół, do sekcji o takiej definicji, bez ponownego przeładowywania. W klasycznej stronie, po kliknięciu w link menu, konieczne jest załadowanie nowej części, przypisanej do zdefiniowanej treści menu.

Intro strony single page

Tak jak w klasycznych, rozbudowanych stronach z podstronami, single page może wykorzystywać formę intro wprowadzającego nas w tematykę strony. Intro strony one page, to zwykle zdjęcie w tle (zwane hero image), ruchomy slider z przewijanymi zdjęciami lub też wideo. Najczęściej , na taki element graficzny, nakłada się tekstową warstwę informacyjną, dużym nagłówkiem, krótkim opisem, ewentualnie przyciskim typu CTA (ang. Call To Action), np. "Rozpocznij", "Skontaktuj się z nami", "Przejdź do wyceny" itp....

Sekcje informacyjne strony one page

Głównym fragmentem strony one page, są sekcje informacyjne, które zastępują typowe zakładki, ze strony klasycznej. To co w menu głównym klasycznej strony,przenosi nas do podstron, tutaj umieszczane jest na tej samej stronie, do których przechodzimy poprzez odsyłacze. Najczęściej stosowane sekcje to: O nas, Oferta, Funkcjonalność, Referencje, Galeria, Portfolio lub inne elementy, wynikające z charakteru działalności właciciela strony, tutaj możesz sprawdzić co powinna zawierać strona internetowa.

Oczywiście ilość sekcji na stronie one page / single page może być dowolna, ale nasze doświadczenie pokazuje, że właściwa liczba to ok. 5 – 7 sekcji. Zależy to od rozmiaru sekcji (ilości tekstu, obrazków itp.), ale jeśli sekcji jest zbyt wiele, to nasza strona może zamienić się w długiego "jamnika" i jej przewijanie - scrollowanie, zaczyna trwać bardzo długo. Długa strona potrzebuje więcej czasu na załadowanie oraz wydłuża czas dotarcia do informacji, czym traci swoje zalety, bycia stroną one page. Jeśli rzeczywiście potrzebujemy na stronie internetowej umieścić większą ilość informacji, to warto rozważyć uruchomienie klasycznej strony internetowej, z podstronami. To jest m.in. powód, dla którego oferujemy pakiet Wizytówka. W przypadku, gdy koniecznie chcemy użyć strony single page, to warto przemyśleć, aby rozszerzyć ją w poziomie i przedstawić treści, w formie sliderów, bądź tabulacji, aby dodatkowa treść pojawiała się po kliknięciu strzałek lewo / prawo lub przycisków.

Sekcja kontaktowa strony single page

Sekcja kontaktowa, na stronach internetowych, jak sama nazwa wskazuje, zwykle prezentuje dane pomagające, w kontakcie z właścicielem strony, czyli: 

  • informacje teleadresowe
  • dane rejestrowe firmy
  • mapa dojazdowa
  • formularz kontaktowy
  • odnośniki do social mediów

W przypadku mapy, warto zastanowić się nad dodawaniem mapy dojazdowej, z wykorzystaniem mapy google. Jeśli założymy, że strona one page, powinna szybko się ładować, to interaktywna mapa Google może być problemem, ze względu na skrypty, które dodatkowo muszą zostać wczytane. Należy uważać także, z zakresem tematycznym formularza kontaktowego, aby nie stał się on, podobnie obciążającym fragmentem jak mapa. 

Skoro wyjaśniliśmy co to jest strona "One Page" oraz pobieżnie wspomnieliśmy o wadach i zaletach, to wiesz już, co to jest strona one page i jak może być zbudowana. Przyjrzyjmy się teraz wadom i zaletom tego typu rozwiązań.

Wady i zalety strony one page, single page

To na co warto zwrócić uwagę, przy wymienianiu zalet strony one page to:

  • niższy koszt samej strony internetowej, jak i niższy koszt wdrożenia takiej strony, w stosunku do strony klasycznej
  • niższy koszt wdrożenia oznacza, że szybszy jest czas wykonania takiej strony
  • strona one page, nie wymaga dużego rozmiaru treści, którą trzeba przygotować na stronę, aby wypełnić, wymogi wyszukiwarek

Z kolei, w przypadku wskazania wad stosowania stron one page, to:

  • bywa, że strony tego typu gorzej się pozycjonują, ale nie jest to regułą, ponieważ zmiany, w algorytmach Google'a, w coraz większym stopniu skupiają się na jakości treści, a nie jej ilości. Nie ulega jednak wątpliwości, że strony one page, ze względu na swój rozmiar, mają większe ograniczenia w możliwości generowania ruchu z internetu. Niestety jedna strona, ogranicza zasób promowania słów, bo w przeciwieństwie do stron internetowych z podstronami, nie może rozbić zagadnień na poszczególne strony.
  • Właciciele stron one page lub ich twórcy, często starają się wypełnić treść poprzez nadmierną rozbudowę grafiki i efektów, w kierunku horyzontalnym, co prowadzi do przeładowania kodem źródłowym oraz multimediami. W ten sposób traci się podstawową cechę strony "one page", czyli szybkość ładowania, a także zakłóca UI/UX, czyli wygodę obługi jak i doświadczenie użytkowników, bowiem nikt z nas nie lubi długo czekać, na załadowanie strony.

Kiedy warto stosować strony internetowe one page ?

Jeśli, w sposób świadomy weźmiemy pod uwagę wady i zalety, to strony internetowe one page, mogą być świetnym rozwiązaniem, gdy:

  • zależy nam na tym, aby nasza widoczność w internecie, ograniczała się do prostej wizytówki informacyjnej i nie zależy nam na pozyskiwania ruchu z internetu, wówczas jest miejsce na zastosowanie strony typu one page.
  • zależy nam na stworzeniu prostej strony reklamowej, tzw. landing page, strony docelowej, dla kampanii reklamowych w internecie. Landing page, to specyficzna strona typu one page, która ma za zadanie, zaangażowanie użytkownika, do określonego działania, np. zapisu na newsletter, wypełnienia formularza, itd. Do takich celów idealna jest właśnie strona "one page".

Ile kosztuje strona one page, single page?

Trudno oszacować dokładny koszt realizacji strony internetowej one page, ponieważ każdy projekt, to indywidualne założenia, a to oznacza zakres prac i ilość pracy potrzebnej do jego realizacji. W celu ułatwienia oceny prac i kosztów, dla naszych klientów, przygotowaliśmy pakiet Wizytówka , który dla strony One Page, oznacza nie mniej, niż dolna granica takiego pakietu. Zakładamy, że wycena obejmuje następujący zakres:

  • strona internetowa posiadające do 10 zakładek,
  • prosty motyw graficzny, strony internetowej typu wizytówka,
  • formularz kontaktowy,
  • mapa dojazdu,
  • strona internetowa responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych,
  • strona internetowe na bazie  Joomla (możliwość samodzielnego zarządzania stroną i treścią),
  • strona internetowa optymalizowana pod kątem SEO, zgodnie z wybranym typem,
  • konfiguracja serwera oraz domeny,
  • konfiguracja hostingu oraz bezpieczeństwa strony,
  • strona internetowa zainstalowana na serwerze Zamawiającego,
  • poinstalacyjny test funkcjonalny strony internetowej, na serwerze Odbiorcy.
  • opieka powdrożeniowa przez okres miesiąca.

Nasze aktualne szacunki dla stron i ich zakres funkcjonalny, w tym strony typu "one page", znajdziesz w zakładce Cennik.